IdeaOpisStrukturaKatalog 2011Katalog 2013

Struktura


ETAP 1 – PREZENTACJA POLSKIEJ SZKOŁY DOKUMENTU

  • czas trwania: 6 dni
  • uczestnicy polscy: 5 autorów filmów w tym 3 przyszłych tutorów warsztatu, moderator pokazu, kierownik produkcji warsztatu (razem 7 osób)
  • uczestnicy lokalni: tłumacze, lokalny reasercher, ok. 40 młodych filmowców, publiczność pokazów – kilkuset widzów
  • program: 4 pokazy filmów połączone ze spotkaniami autorskimi, 2 seminaria z udziałem młodych filmowców

Kilkudniowa „Prezentacja polskiej szkoły dokumentu”, której istotną częścią jest twórczość wybitnych polskich dokumentalistów biorących udział w projekcie: Marcela i Pawła Łozińskich, Jacka Bławuta, Vity Żelakeviciute, Jacka Petryckiego, Rafała Listopada, Macieja Drygasa i Mirosława Dembińskiego. Program uzupełni przegląd innych ważnych polskich filmów dokumentalnych przygotowany przez filmoznawcę dr Mateusza Wernera. Pokazy, dyskusje i seminaria będą organizowane przy udziale lokalnych partnerów: szkół filmowych, wydziałów artystycznych uniwersytetów i innych organizacji działającymi w obszarze filmu i telewizji.
Wydarzenie stworzy możliwość zapoznania się z wartościowym zjawiskiem polskiej kultury jakim jest film dokumentalny, zarówno dla szerokiej publiczności jak i dla grupy kilkudziesięciu młodych filmowców, biorących udział w dalszych etapach projektu. Będzie to również okazja zaprezentowania w bezpośrednich spotkaniach szczegółowej koncepcji warsztatu jego przyszłym uczestnikom a także przygotowania organizacyjnego warsztatu.

ETAP 2 – WARSZTAT I REALIZACJA FILMU

  • czas trwania: 20 dni
  • uczestnicy polscy: 3 opiekunów artystycznych, 4 osoby ekipy technicznej: operator, dźwiękowiec, montażysta, kierownik produkcji (razem 7 osób)
  • uczestnicy lokalni: tłumacze, lokalny reasercher, ok 40 młodych filmowców: reżyserów, operatorów, kierowników produkcji, dźwiękowców i montażystów
  • program: spotkania, dyskusje, analizy scenariuszy i materiału zdjęciowego, realizacja zdjęć i montaż 10 – 12 etiud połączonych w 40-50 minutowy film dokumentalny

Trzytygodniowy warsztat edukacyjno-filmowy prowadzony przez grupę wymienionych wyżej dokumentalistów, profesorów najważniejszych szkół filmowych w Polsce. Warsztat prowadzony będzie według metody opracowanej przez M. Drygasa i M. Dembińskiego w PWSFTviT w Łodzi, a sprawdzonej podczas realizacji projektu „Świat od świtu do zmierzchu”. Metoda ta polega na realizacji krótkich etiud łączonych w jeden film. Każdy student wybiera godzinę z życia miasta i za pomocą dokumentalnej obserwacji przedstawia ją w swojej 3-4 minutowej etiudzie. Kilkanaście takich etiud tworzy portret miasta od świtu do zmierzchu. Studenci mają okazję pracować jednocześnie na krótkiej formie, co daje szanse do precyzyjnej analizy, prześledzenia konstrukcji dramaturgicznej, filmowego sposobu opowiadania oraz pracy na formie długiej. W trakcie warsztatów studenci przechodzą wszystkie etapy realizacji filmu podobnie jak w systemie profesjonalnym: od pitchingu – ucząc się właściwej prezentacji tematów, przez pisanie scenariuszy, organizowanie grup produkcyjnych, zdjęcia, montaż, udźwiękowienie, aż po prezentację filmów w trakcie pokazów. Zajęcia teoretyczne przekładane są na indywidualne doświadczenie praktyczne każdego studenta. Dzięki spotkaniu z wybitnymi polskimi dokumentalistami studenci mają okazję nie tylko poznać specyfikę pracy każdego z twórców ale także nauczą się wrażliwiej patrzeć na świat, który ich otacza, lepiej go rozumieć i opisać go w sposób wizualny. Nabiorą odwagi mówienia o rzeczach, których wcześniej nie zauważali lub z których istnienia nie zdawali sobie sprawy.
Bohaterem filmu, który studenci wspólnie realizują w trakcie warsztatu, jest miasto. Używając jedynie metody obserwacyjnej, podglądają z pozoru błahe historie z życia jego mieszkańców. Jednak dzięki odpowiedniemu spojrzeniu nadają im nowy sens. Te banalne historie stają się wyjątkowe, a zestawione w jeden duży film tworzą uniwersalną metaforę.
Warsztat podzielony będzie na trzy etapy:

  • Część I – scenariuszowo – dokumentacyjna 5 dni
    - wspólne zajęcia scenariuszowo-dokumentacyjne (wybór projektów, uzupełniająca dokumentacja, zatwierdzenie scenariusza)
    Jeżeli istnieje taka potrzeba, uczestnicy proszeni są o wykonanie dodatkowej dokumentacji lub poszukanie innego tematu. Po konsultacjach zostaje dokonany wybór 10 – 12 projektów, które zostają skierowane do realizacji.
    - podział uczestników na ekipy – grupy zdjęciowe
    Prowadzący wspólnie z uczestnikami ustalają grupy zdjęciowe – ekipy z podziałem na funkcje – reżysera, operatora, kierownika produkcji oraz dźwiękowca
  • Część II – zdjęciowo-montażowa 10 dni
    - 5 dni zdjęciowych (10-12 ekip, 6 zestawów zdjęciowych)
    W tym okresie ekipy realizują zdjęcia. Każda ekipa pracuje nad swoją etiudą dokumentalną. Codziennie materiał zdjęciowy konsultowany jest przez tutorów. W trakcie dyskusji ustalane są kierunki dalszych prac filmowych. Studenci powracają na plan zdjęciowy w celu pogłębienia materiału filmowego. Po zakończeniu zdjęć i zatwierdzeniu ich przez prowadzących materiał kierowany jest do montażu.
    - 5 dni montażu (10-12 etiud, na 4 zestawach montażowych)
    Zarejestrowany materiał filmowy jest zapisywany w pamięci komputera zestawu montażowego i pod okiem prowadzącego – montażysty uczestnicy układają strukturę etiudy. Po pięciu dniach powstaje 10 – 12 czterominutowych wstępnie zmontowanych etiud
  • Część III – montażowo-postprodukcyjna 5 dni
    - 5 dni zajęć wspólnych – analiza wstępnie zmontowanych etiud, poprawki, montaż finalny, ustawianie kolejności etiud, udźwiękowienie całości. Prowadzący wspólnie z uczestnikami dokonują przeglądu i analizy zmontowanych etiud, wskazują ewentualne problemy i zalecają szczegółowe poprawki. Na tym etapie ustawia się też kolejność, w jakiej etiudy będą ułożone, tak aby po ich połączeniu powstał jak najbardziej interesujący film. Po dokonaniu niezbędnych poprawek następuje montaż finalny poszczególnych etiud oraz całości filmu i jego ostateczne udźwiękowienie.
    - projekcja końcowa i podsumowanie warsztatu.

ETAP 3 – POKAZY FILMÓW ZREALIZOWANYCH W RAMACH PROJEKTU

  • czas trwania: 4 dni
  • uczestnicy polscy: 3 tutorów prowadzących warsztat, moderator pokazów, kierownik produkcji warsztatu (razem 5 osób)
  • uczestnicy lokalni: tłumacze, ok. 40 młodych filmowców, publiczność pokazów – kilkuset widzów
  • program: pokazy wszystkich filmów zrealizowanych do tej pory w ramach projektu „Świat od świtu do zmierzchu” połączone ze spotkaniami autorskimi ze studentami i tutorami, 5 seansów po 2-4 filmy, seminarium dla studentów podsumowujące projekt

Bezpośrednim i namacalnym rezultatem projektu będą filmy powstałe w trakcie warsztatów. Powiększą one kolekcję filmów poprzednio zrealizowanych w ramach globalnego projektu „Świat od świtu do zmierzchu”. Cała kolekcja zostanie zaprezentowana w ramach kinowych pokazów połączonych ze spotkaniami autorskimi, w których wezmą udział zarówno studenci – autorzy poszczególnych etiud jaki i tutorzy – ich opiekunowie artystyczni.
Widzowie będą mieli okazję zobaczyć życie swojego miasta w niebanalnej formie, a także porównać go z innymi często egzotycznymi miejscami opisanymi w ten sam sposób. Prowadzi to do ciekawych refleksji na temat różnic i podobieństw. Wytwarza refleksje na temat tego co jest uniwersalne: miłość, samotność, cierpienie, radość – doświadczenie egzystencjalne człowieka nie zależy od koloru skóry czy języka i mimo wszystkich różnic kulturowych jego głęboki sens jest zrozumiały dla wszystkich ludzi.

ETAP 4 – ODDZIAŁYWANIE DŁUGOFALOWE PROJEKTU

Uroczyste pokazy filmów w miastach ich powstania nie kończą oddziaływania projektu.

Filmy będą dalej żyły własnym życiem. Wejdą w skład kolekcji „Świat od świtu do zmierzchu” i zostaną zaprezentowane w ramach kontynuacji tego projektu w innych regionach świata. Planujemy także prezentację filmów na głównych festiwalach dokumentalnych w krajach objętych projektem. Zgłosimy je także na inne ważne międzynarodowe festiwale filmowe. Filmy będą emitowane w polskiej telewizji a także prawdopodobnie w telewizjach krajów uczestniczących w projekcie. Podejmiemy również próby zainteresowania emisją telewizje innych krajów.

Innym nie mniej ważnym efektem projektu będzie „ziarno” zasiane wśród uczestników warsztatów, młodych filmowców z wielu krajów. Jest to niezwykle ważne, opiniotwórcze środowisko młodych, kreatywnych ludzi oddziaływujących poprzez media na całe społeczeństwo. Doświadczenia zdobyte w trakcie warsztatu, podczas spotkań z polskimi dokumentalistami wykorzystają w swoim przyszłym, profesjonalnym życiu. Być może w przyszłości zaowocuje to współpracą artystyczną z polskimi filmowcami i polskimi instytucjami kulturalnymi.