Idea

World from Dawn till Dusk

Kiedy się urodzili, dwadzieścia parę lat temu, świat ulegał gwałtownym zmianom. Kończyła się epoka zimnej wojny dwóch antagonistycznych systemów, rozpadł się ZSRR, runął mur berliński, kształtował się nowy porządek we wschodniej części Europy. Młodzi Polacy, Ukraińcy, Białorusini dorastali i kształtowali się w tych okolicznościach.

Dzisiaj mają po dwadzieścia kilka lat, wkraczają w dorosłość. Stają przed dylematem co zrobić ze swoim życiem. Jak wygląda ich świat, co jest dla nich ważne, jak postrzegają swoje otoczenie, jak siebie sytuują w tym otoczeniu. Jak widzą swoich rówieśników, jakie mają przed sobą perspektywy, jakie są ich marzenia.

Te uniwersalne pytania, które zadają sobie młodzi ludzie na całym świecie, dla nich są szczególnie ważne, w momencie kiedy znów wiatr historii wieje od Majdanu. Kiedy zderzają się ze sobą różne wizje świata, różne systemy wartości, tworzy się nowy nieokreślony jeszcze porządek.

W tym ciekawym momencie zaprosiliśmy młodych filmowców z Polski, Ukrainy i Białorusi i zaproponowaliśmy im realizację autorskich, bardzo osobistych filmów, których bohaterami są ich rówieśnicy – młodzi ludzie stojący na początku drogi życiowej. Pragniemy aby powstawały głębokie, wewnętrzne, psychologiczne portrety bohaterów. Chcielibyśmy aby autorzy penetrując wszelkie aspekty ich życia docierali do głębokiej prawdy o młodym człowieku.

Realizując przez ostanie kilka lat projekt „Świat od świtu do zmierzchu”, spotkaliśmy się z wieloma młodymi ludźmi. Mieliśmy doskonałą okazję głęboko wniknąć w ich rzeczywistość, poznać ich problemy. Jesteśmy pod wrażeniem ich wrażliwości, pasji i talentu. To właśnie z tych spotkań zrodził się nasz pomysł „Młodzi o młodych”. Kiedy skontaktowaliśmy się z naszymi ukraińskimi studentami, aby zaproponować im udział w projekcie, okazało się, że wszyscy są na Majdanie z kamerami i od paru miesięcy filmują to co się tam dzieje. Faktycznie już robili dokumentację do swoich przyszłych filmów. Na naszą ofertę zareagowali entuzjastycznie, więc pierwsze spotkanie wyznaczyliśmy w Kijowie.

KIJÓW

kwiecień 2014

W kwietniu 2014 w Kijowie spotkała się grupa kilkudziesięciu młodych filmowców z Ukrainy, Białorusi i Polski. W atmosferze toczących się wokół historycznych wydarzeń, wdychając dym palonych opon z pobliskiego Majdanu, pracowaliśmy od świtu do zmierzchu, we wspólnym przekonaniu ważnej misji jaką mają do spełnienia filmy, które powstaną w ramach naszego projektu. Mieliśmy okazję zapoznać się z materiałami archiwalnymi autorstwa naszych ukraińskich studentów. Byliśmy pod wrażeniem nie tylko ich treści opisującej wstrząsające wydarzenia z emocjonalnej, bezpośredniej perspektywy, ale także intersującej formy: harmonii kompozycji, ekspresji oświetlenia, dynamiki ruchu.

Autorzy przedstawili kilkadziesiąt ciekawych projektów, które poddane były gruntownej analizie. Część z nich skierowana została do dodatkowej dokumentacji i uzupełnień. W trakcie ośmiodniowych warsztatów mieliśmy też okazję do bezpośredniego kontaktu z bohaterami i miejscami wydarzeń. Wielkie wrażenie wywarło na nas spotkanie z marynarzami okrętu wojennego rozbrojonego na Krymie i wizyta na ulicy Instytuckiej gdzie od kul snajperów zginęło 101 osób, tak zwana „niebiańska sotnia”.

W wyniku warsztatu wyłoniono kilkanaście projektów do dalszej pracy, której następnym etapem miało być spotkanie w Warszawie.

WARSZAWA

czerwiec 2014

Po zakończeniu warsztatu w Kijowie autorzy wybranych projektów dalej pracowali nad ich rozwojem. Powstały pierwsze wersje synopsisów i wybory materiałów filmowych. W trakcie internetowej telekonferencji mieliśmy okazję jeszcze raz omówić aktualny stan projektów. Na początku czerwca nastąpił drugi etap: warsztat w Warszawie, na którym powstały ostateczne wersje scenariuszy i trailery. Ostatniego dnia odbył się pitching, na którym każdy autor dostał 10 minut na prezentację projektu w formie filmowego zwiastuna i osobistego wystąpienia przed grupą redaktorów zamawiających z polskich telewizji i instytucji filmowych. Prezentacja była otwarta dla dziennikarzy i publiczności. Tak jak się spodziewaliśmy efektem pitchingu są konkretne deklaracje koprodukcyjne. W ten sposób mamy możliwość przejść do kolejnej fazy projektu: produkcji filmów.

projekt: LeLe Crossmedia Production