PEKIN (Chiny)
Prezentacja w Pekinie miała swoje dwa punkty kulminacyjne: dyskusje ze studentami Communication University of China po projekcjach filmów tutorskich, oraz uroczysty finał warsztatów po pokazie „Pekinu od świtu do zmierzchu” w niemal całkowicie wypełnionej auli uniwersytetu (400 miejsc), z udziałem władz uczelni a także ambasadora Białorusi w Chinach (w związku z częścią mińską cyklu). Nigdzie dyskusje o filmach nie osiągnęły tej intensywności, dociekliwości i emocjonalnej temperatury, co w Pekinie. Rozmowy prowadzone przez Mateusza Wernera z Mirosławem Dembińskim, Vitą Żelakiewicziute, Maciejem Drygasem i Rafałem Listopadem dotyczyły kwestii wolności twórczej, strategii gry z cenzurą polityczną, ale także specyfiki montażu w dokumencie, różnic pomiędzy filmem dokumentalnym i reportażem, a także zagadnień języka filmowego: obecności w filmie komentarza autorskiego, dialogu. Do tego szerokiego spektrum tematów należy dodać jeszcze krótkie wykłady autorów, przybliżające historyczny kontekst niektórych filmów: stanu wojennego w Polsce i powstania „Pomarańczowej Alternatywy”, wydarzeń z 1968 roku i samospalenia Ryszarda Siwca. Studenci chińscy mimo późnej pory nie chcieli kończyć spotkania (dyskusja zakończyła się o 22.00) żywo reagowali pytaniami, polemikami i osobistymi komentarzami. Z kolei oficjalny pokaz części pekińskiej projektu, odbył się w uroczystej atmosferze, choć nie brakowało momentów zabawowych, jak wspólne zdjęcie wszystkich uczestników warsztatów w „podskoku”, czy rozdawanie koszulek z nadrukiem logo projektu. W publicznych wypowiedziach o filmie podkreślano decyzję twórców aby pokazać Pekin autentyczny, nie turystyczny. Właśnie to najbardziej podobało się chińskiej widowni.
miejsce:
- Communication University of China
data: 04-05.12.2011